همدلی در ارتباط بین فردی
- سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۴۰ ب.ظ
همدلی مفهوم مهمی در حوزه روان شناسی و ارتباط بین فردی است. افراد همدل،سه خصیصه مهم دارند:
- اول اینکه درباره نیازهای دیگران نوعی احساس نگرانی دارند.
- دوم اینکه با دیگران اشتراک نظر دارند؛ یعنی قادرند خود را به جای دیگران بگذارند و به مسائل از نگاه آنان بنگرند.
- سوم اینکه دارای احساسات همدلانه هستند که آن را از طریق رفتارهای متناسب، نشان می دهند.
دیویس و همکارانش همدلی را سازه ای چند بعدی می دانند. که عبارتند از :
1- دیدگاه گیری : توانایی برای در نظر گرفتن دیدگاه دیگران؛
2- توجه همدلانه : میزان احساسات همدلانه دیگرمحور و نگرانی برای افراد درمانده؛
3- درماندگی شخصی : احساسات خودمحوری، نگرانی و تنش در شرایط بین فردی.
به رغم تفاوت در تعاریف همدلی، این اعتقاد کلی وجود دارد که زنان نسبت به مردان بیشتر همدلی می کنند.
پژوهش ها، نمرات بالاتری را برای دختران در همدلی عاطفی و شناختی، نسبت به پسران نشان داد.
افرادی که همدلی بیشتر و قوی تری دارند نسبت به امور دیگران، حساس تر هستند و به صورت عاطفی به آنها پاسخ می دهند و به طور کلی، بهترین و بیشترین کمک را فراهم می آورند.
عفو، یکی از فضایل مبتنی بر گرمی و صمیمیت است، و غالباً در صورتی رخ می دهد که فضایل عشق، همدلی، فروتنی، و سپاسگذاری همراه با آن، در فعالیت باشند.
ریشه بسیاری از رفتارهای نوع دوستانه، همدلی است. پژوهشگران بین شکل های مختلف رفتار جامعه یار و همدلی رابطه معناداری نشان داده اند.
انسان در جریان یک ارتباط عاطفی و همدلانه می تواند عواطف و احساسات خود را کنترل و رفتار خود را با انتظارات افراد جامعه هماهنگ و سازگار سازد.
انسان ها در همدلی متفاوتند. برخی از آنان عمیقا از ناراحتی دیگران متأثر می شوند تا جایی که آن را ناراحتی خود به حساب می آورند و برخی دیگر مثل جامعه ستیزان، کاملا بی اعتنایند و تحت تأثیر حالات عاطفی دیگران قرار نمی گیرند لذا بهترین شیوه کنترل پرخاشگری و کاهش خشونت در جامعه، پرورش همدلی است
(هراتیان واحمدی،1391،صص143-142).