ضرورت پیش دبستانی
- سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۱۲ ب.ظ
چنین گفت پیغمبر راستگوی زگهواره تا گور دانش بجوی
کودکی اولین و مهمترین دوره ی زندگی آدمی است.از آنجا که در این دوره ساختار شخصیتی و رفتاری انسان بنیان گذاشته می شود، دوران کودکی را دورانی سرنوشت ساز و مثبت دانسته اند.
اهمیت این دوران در شکل گیری شخصیت ، تربیت پذیری و کسب علم تا آنجاست که
به فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص): « فراگیری علم در کودکی هم چون نقشی است که بر سنگ حک شود »
دوره ی پیش دبستانی دوره ایست که به تناسب امکانات و مقتضیات هر کشور، کودکان سه تا شش ساله در آن پرورش می یابند. دوره ی پیش دبستانی دوره ی جدا شدن تدریجی کودکان از محیط خانه و آماده شدن برای انس گرفتن با کودکان و آشنایی با کار در مدرسه اند.
اهمیت آموزش و پرورش در دوره ی پیش دبستانی:
آموزش و پرورش کودکان قبل از دبستان در نظام های آموزشی بسیاری از کشور های جهان جایگاه حساس و ارزشمندی دارد.و باتوجه به توصیه ی کارشناسان تعلیم و تربیت مبتنی بر ضرورت سرمایه گذاری برای دوره ی پیش از دبستان تعداد زیادی از کشور های توسعه یافته و در حال توسعه ، آموزش پیش دبستانی را جزئی از نظام آموزش و پرورش همگانی قلمداد کرده اند.
در روستاها و شهر های ایران به دلایل متعدد از جمله دلایل زیر گسترش این دوره ضرورت دار:
1- در منابع اسلامی به تربیت کودک اهمیت داده شده است و علما بر توجه به آن تاکید دارند.
2- داده های پِژوهشی در جهان و در ایران نشان می دهد کودکانی که این دوره را قبل از دوره ی دبستان گذرانیده اند در فرایند تحصیل دبستانی موفق تر بوده اند.
3- کاستن از مشکلات کودکانی که دارای گویش محلی اند.
4- تشخبص کودکان استثنایی و کمک به آنان برای حضور در کلاس های خاص.
5- وجود افت تحصیلی در دوره ی دبستان به ویژه در سال اول ابتدایی.
6- نیاز خانواده های کم در آمد و کم سواد یا بی سواد به استفاده ا زیک محیط سالم تربیتی برای فرزندان خود.
منابع :
1. صافی ، احمد :دوره ها و رشته های تحصیلی در ایران و شرایط تحصیل در هر دوره .علوم تربیتی .پیوند-آبان 1381-شماره277
2.اصغری نکاح سید محسن:ضرورت و جایگاه مداخله ی زود هنگام و آموزش پیش دبستانی برای کودکان دارای نیاز های ویژه –علوم تربیتی- تعلیم و تربیت کودکان استثنایی-بهمن 1386-شماره 84
3.روحی ،افسر؛بهنام هشجین، علی: تاثیر آموزش های پیش دبستانی بر رشد مهارت های شفاهی دانش آموزان آذری زبان در پایه های اول ابتدایی- فصلنامه ی نو آوری های آموزشی ،شماره 39 ،سال دهم ،پاییز 1390
4.زارع ، حسین ؛ قشونی،اقدس: آموزش پیش از دبستان – علوم اجتماعی ، راهبرد فرهنگ، بهار 1387 ، شماره1