هنر درس بسیار زیبا و شیرینی است. هم برای دانشجویانی که آن را در طول نیمسال تحصیلی بهعنوان یک واحد درسی در دانشگاه میگذرانند و هم برای دانشآموزانی که در زنگ هنر شرکت میکنند. درسی که سبب میشود هر آنچه در ذهن یک دانشآموز و یا یک دانشجو است، در قالب یکی از رشتههای هنری بیان شود. با انجام فعالیتهای هنری که در کلاس انجام میشود، دانشآموز به درک بهتری نسبت به خود، جهان و خالق میرسد، حس زیباشناسی دانشآموز افزایش مییابد، هوش و تخیل دانشآموزان افزایش یافته و تقویت میشود و استعداد و خلاقیت دانشآموز نیز شکوفا میشود.
درس هنر در دوره ابتدایی موضوعات مختلفی در برمیگیرد. از ارتباط با طبیعت شروع میشود و سپس با رشتههای مختلفی چون نقاشی، کاردستی، تربیت شنوایی، قصه و نمایش و...ادامه مییابد .
اما باوجوداین همه اهمیتی که درس هنر دارد نزد معلمان و مدیران مدرسه دارای کمترین اهمیت است.
در دوران تحصیلم در مدرسه به خصوص دورن ابتدایی بارها شاهد بودم که معلمان در ساعات درسی هنر مشغول انجام کارهای دیگری می شوند و به این درس و کار های دانش آموزان اهمیتی نمی دادند.حتی گاهی اوقات
طراحی آموزشی درس هنر
موضوع: ساخت کار دستی
گام ها |
نقش معلم |
نقش دانش آموز
|
روش یاد دهی یاد گیری |
ابزار و مواد |
زمان |
ایجاد انگیزه |
نشان دادن اجزای متحرک یک عروسک |
توجه و پاسخگویی
|
توضیح و پرسش و پاسخ |
عروسک متحرک |
5 |
پرورش ایده |
ساخت شکل های متحرک |
فکر کردن و پرورش ایده ی هنری در مورد ساخت شکل های متحرک |
گروه های کوک |
تخته و ماژیک |
5
|
اجرای ایده |
باتوجه به زمان داده شده و تفکر نمودن به دانش آموزان اعلام میکنیم که فعالت را شروع کنند. در حین فعالیت دانش آموزان بالای سر آنها رفته و بازخورد مناسب می دهیم. |
با توجه به ابزار و مواد داده شده نسبت به اخت شکل های متحرک اقدام میکنند.
|
گروه های کوچک واحد کار |
چسب قیچی کاغذ رنگی مقوا دکمه |
15 |
جمع بندی |
از دانش آموزان می خواهیم تولیدات هنری خود را جمع آوری کنند |
دانش آموزان تولیدات هنری خود را جمع آوری و از طناب جلوی تابلوی کلاس آویزان می کنند. |
نمایشی |
طناب گیره میخ |
10 |
ارزشیابی |
ابتدا نظر خود دانش آموز پیرامون اثرش و نظر دیگران در مورد اثر پرسیده می شود و در آخر نظر کلی توسط معلم ارائه می گردد. |
دانش آموزان در مورد تولید هنری خود توضیح می دهد و دیگران نیز اول نقاط مثبت و بعد نقاط ضعف را گوشزد می کنند و دانش آموز نظر دیگران و معلم را گوش می دهد |
پرسش و پاسخ و توضیح |
|
10 |
جمع |
|
|
|
|
45 |
فایل PDF طراحی آموزشی درس هنر با موضوع کار دستی را می توانید در ادامه مطلب دانلود نمایید.
مقدمه
کودکان را باید از چشمانداز رشد و تحول بررسی و درک کرد. نباید آنها را بزرگسالانی کمسال یا مینیاتوری از یک بزرگسال در نظر گرفت. دنیای آنهای جهانی از واقعیات عینی و ملموس است و آنان معمول تجربههای خود را در خلال بازی ابراز میکنند.
درواقع درمانگران باید به دنیای عاطفی کودکان راه یابند. بهوسیلهی بازی و نه بیان کلامی. کودکان برخلاف بزرگسالان که بیان احساسات آنها کلامی است. برای کودکان بیشتر در بازی نمایان میشود.
جهت دانلود فایل کامل به ادامه مطلب مراجعه نمایید.