گنجینه

مهم بودن خوب است ولی ، خوب بودن مهمتر است

گنجینه

مهم بودن خوب است ولی ، خوب بودن مهمتر است

به نام حق
از اینکه از وبلاگ بنده بازدید کردید تشکر می کنم و امیدوارم به آنجه که در نظر داشتید رسیده باشید.
خوشحال می شوم از نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان بهره مند گردم.
التماس دعا...

آخرین نظرات

کاربرد همدلی

کاربرد همدلی:

همدلی قدرت درک و فهم یک انسان نسبت به احساسات، افکار و اعتقادات فرد دیگری است، حتی اگر تا کنون این احساسات و حالاتی را در دیگری بفهمد، احساسات و حالاتی که تا کنون تجربه نکرده است.

همدلی باعث می شود که از سطح خودمان فراتر رفته و دیگران را عمیق تر درک نماییم. به این ترتیب، همدلی قدرت و ظرفیت درک انسان ها را افزایش می دهد. اثرات دیگر همدلی به شرح زیر می باشد:

1-همدلی باعث ارتباط بهتر افراد با یکدیگر می شود. درواقع همدلی می تواند ایجاد ارتباط کند و ارتباط را عمیق تر و غنی تر سازد. به عبارت دیگر، بسیاری از مشکلات ارتباطی از آنجایی شروع می شود که یکی از طرفین یا هر دو طرف در همدلی مشکل یا ضعف داشته باشند.بسیاری از مشکلات ارتباط زوجین، والدین، و فرزندان از نا توانی در ابراز همدلی ریشه می گیرد.

2-بسیاری از خشونت ها ناسی از ضعف و ناتوانی در همدلی است. افراد پرخاشگر و خشن، افرادی هستند که همدلی ضعیفی دارند. به همین علت به راحتی می توانند به دیگران صدمه بزنند.

3-نه تنها در سطح خانواده، بلکه در سطح مدسه و جامعه نیز بسیاری از رفتار های خشن ناشی از ضعف در همدلی است. هر چه در یک جامعه همدلی رشد بیشتری کند، از میزان رفتار های خشن کاسته می شود. به این ترتیب، به خصوص در محیط مدرسه، هرچه همدلی افزایش یابد، روابط بین دانش آموزان و دبیران و کار اداری مدرسه بهتر شده و فضای سالم تری در محیط آموزشی ایجاد می شود. به همین دلیل میزان افت های تحصیلی و ترک تحصیل کاهش می یابد.

4-تبعیض و پیش داوری در مورد انسانها ناشی از ناتوانی در همدلی است.

منظور از تبعیض و پیش داوری برخورد هایی مانند موارد زیر است:

-سیاه پوستان کم هوش اند.

-افغان ها خشن اند.

-تهرانی ها... .

-اصفهانی ها... .

در جوامع و فرهنگ هایی که همدلی رواج بیشتری دارد، میزان پیش داوری در مورد انسان ها بر اساس نژاد، قومیت، ثروت، تحصیلات و ... کاهش می یابد و آنها یاد می گیرند به انسان ها از فرهنگ ها، نژاد ها، شهر ها و کشور های مختلف احترام بگذارند. بنا براین هرچه همدلی افزایش یابد، فضای انسانی تر و سالم تری بین افراد به وجود می آید

5-امروزه در سطح جهان برای ایجاد فرهنگ صلح و رفتار های مسالمت آمیز به آموزش همدلی می پردازند(نوری،1383،صص41-40).

 منبع:

نوری،ربابه.(1383).مهارت های خود آگاهی و همدلی ویژه ی دانش آموزان.تهران:طلوع دانش.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی