گنجینه

مهم بودن خوب است ولی ، خوب بودن مهمتر است

گنجینه

مهم بودن خوب است ولی ، خوب بودن مهمتر است

به نام حق
از اینکه از وبلاگ بنده بازدید کردید تشکر می کنم و امیدوارم به آنجه که در نظر داشتید رسیده باشید.
خوشحال می شوم از نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان بهره مند گردم.
التماس دعا...

آخرین نظرات

فواید بازی های رایانه ای

بازی: سرگرمی به چیزی ، ورزش ، تفریح ، قمار

بازی از دیدگاه اسپنسر:

اسپنسر می گوید: هدف عمده بازی، تخلیه نیروی اضافی بدن است که کودکان با لگد زدن، جیغ کشیدن، کشتی گرفتن و غیره انرژی اضافی را به مصرف می رسانند.

 

بازی های رایانه ای که امروز تقریباً در بیش تر شئون زندگی انسان ها راه یافته اند ، هم چون دیگر ساخته های دست بشر ، دو روی سکه دارند که یک سوی آن بهره گیری درست و مفید برای سرعت بخشی دقت در کارها و کمک به پیش رفت امور است و روی دیگر آن استفاده های نادرست و نابه جاست که گاه ، آسیب های فراوان را در پی دارد .

عاملی که بر تعداد طرفداران این بازی ها افزوده، قیمت مناسب آنها برای مصرف کننده است علاوه بر این چون کودکان و نوجوانان خود اجرا می کنند و در بطن بازی هستند برای آنها بسیار جذاب است. این بازی ها با استفاده از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج دنیایی از هیجان را به این انسان های تشنه جنب و جوش ارزانی می کند و همین جاذبه روح و جسم آنان را مطیع خود می سازد و به عالمی از تخیلات می برد که خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می پندارند.

 

انواع بازی های رایانه ای:

*بازی های فکری:

بازی هایی که در این دسته قرار میگیرند از سایر بازی ها بیشتر مورد تاکید هستند چرا که مغز را بیشتر درگیر میکنند.بازی هایی مثل کشف اشیاء پنهان و پازل ها جزو این دسته از بازی ها هستند.

* بازی های ورزشی:

این گونه بازی ها از آنجایی که در اکثر مواقع به صورت دونفره و جمعی انجام می شود میتواند باعث تقویت حس جمع پذیری فرد شود

 * بازی های استراتژیک

 در این نوع سبک از بازی های رایانه ای معمولا کودک وظیفه دارد تا بر گروهی از افراد یا فعالیت ها نظارت داشته باشد که باعث می شود کودک توانایی مسئولیت پذیری خود را تقویت کند و با مهارت های زیادی آشنا شود.

 

* بازی های جنگی

* بازی های اکشن(ماجراجویی و حادثه ای)

 اینگونه بازیها همچون بازی های جنگی دارای خشونت و کشت و کشتار زیادی است.

 * بازی های تخیلی

وقتی نگاه میکنیم می بینیم که انبوه زیادی از بازیهای رایانه ای در بازار هست که بیشتر این بازی ها وارداتی و محصول کشورهای دیگر، خصوصاً کشورهای غربی است که در ساخت هریک از این بازی ها اهدافی را دنبال می کنند. متأسفانه کشور ما در این زمینه به پیشرفت های قابل توجهی دست نیافته است. شرکت هایی در این زمینه مشغول فعالیت اند و تولیداتی هم عرضه کرده اند که متأسفانه پاسخ گوی نیازهای نسل امروز جامعه ما نیست و باید برای این امر مهم و حیاتی، توسط مسئولان ذیربط، تدابیری اندیشیده شود.

تاریخچه بازیهای رایانه ای

 درکمترازچهاردهه،صنعت بازیهای رایانه ای ازچندقطعه آجرگرافیکی تبدیل به یک سیستم سودده جهانی شده است.درسال2006 وفقط درآمریکا صنعت بازی به رکورد12.5  میلیارد دلاردست یافت.

نخستین بازی رایانه ای دردهه اول قرن 60میلادی درسال1962 ساخته شدواسم ان space war بودکه به صورت یک بازی دوبعدی دریک صفحه بسیارساده طراحی شده بود.

1972- (شروع صنعت بازی)کنسول ساخته شد.

 

 

برخی فواید انکار ناپذیر بازی‌های کامپیوتری :

افزایش خلاقیت

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه دولتی میشیگان امریکا انجام شد مشخص گردید که انجام بازی‌های کامپیوتری می‌تواند منجر به تقویت خلاقیت فرد گردد. در واقع بازی‌هایی که در آن‌ها کودکان می‌بایست چیزی بسازند، راه جدیدی را کشف کنند، با آزمون و خطای بهترین گزینه را بیابند و در کل به منظور عبور از مراحل مختلف بازی ذهن خود را به کار گیرند موجب می‌شوند تا خلاقیت بچه شکوفا شده و این شکوفایی خلاقیت دارای تأثیرات مستقیمی در زندگی کودک در میان اعضای خانواده، مدرسه و اجتماع خواهد بود.

 

عکس‌العمل سریع

تحقیقات نشان داده‌اند کودکانی که به انجام بازی‌های رایانه ای می‌پردازند از عکس‌العمل سریع‌تری در کلیه جنبه‌ها نسبت به همسالان خود که بازی کامپیوتری نمی‌کنند برخوردارند. به عبارت دیگر کودک در کسری از ثانیه می‌بایست تصمیمی بگیرد و در غیر این صورت امتیازی را از دست خواهد داد و همین سرعت در تصمیم گیری منجر می‌گردد کودک به فرد سریع‌تری در زندگی روزمره خود مبدل گردد.

افزایش مهارت های حرکتی

یکی دیگر از فواید انجام دادن بازی های رایانه ای برای بچه ها این است که آنها می توانند مهارت استفاده همزمان از دست ها و چشم هایشان را پیدا کنند.

پژوهش دانشمندان دانشگاه دیکن در ملبورن استرالیا نشان می دهد انجام بازی‌های تعاملی رایانه‌ای به تقویت مهارت‌های حرکتی کنترل اشیا در کودکان می‌انجامد.

بهبود روابط خانوادگی

دانشمندان دانشگاه یانگ بیرگام دریافتند دخترانی که در منزل به انجام بازی‌های کامپیوتری با والدین خود می‌پردازند به مادران بهتری تبدیل شده و از لحاظ روانی نسبت به دخترانی که با هم سن و سالان خود اقدام به انجام بازی‌های کامپیوتری می‌پردازند در شرایط به مراتب بهتری قرار دارند. با توجه به این تحقیق می‌توان انتظار داشت که بازی کردن پدر و مادر با فرزندانی که تا حدودی نابهنجار هستند می‌تواند در بهبود شرایط روحی و روانی ایشان تأثیرات مثبتی داشته باشد.

رویکرد درمانی

بسیاری از بازی‌های کامپیوتری را می‌توان جهت درمان کودکان و حتی بزرگسالان مورد استفاده قرار داد. محققین در دانشگاه ناتینگام دریافته‌اند که انجام بازی‌های کامپیوتری می‌تواند در درمان مشکلات بینایی به طور قابل توجهی موثر باشد. به گفته این گروه از محققین انجام یک ساعت بازی کامپیوتری می‌توانند تأثیری برابر با 400 ساعت استفاده از تجهیزات درمانی باشد. علاوه بر این از بازی‌های کامپیوتری می‌توان در درمان اختلالات زبانی، گفتاری، شنوایی، ذهنی، آلزایمر و ... کمک گرفت و این در حالی است که برای تحقق این مهم در تولید بازی‌های کامپیوتری می‌بایست از تیمی متشکل از برنامه نویسان، هنرمندان، روانشناسان و پزشکان استفاده نمود.

 

 کاهش شدت درد

بازی‌های رایانه‌ای نه‌تنها می‌توانند موجب کاهش اثرات منفی مشکلات ذهنی  ‌شوند، بلکه حتی می‌توانند دردهای جسمی را هم کاهش دهند. دانشمندان دانشگاه واشینگتن نوعی بازی طراحی کرده اند که به بیمارانی که از درد شدیدی رنج می‌دهند امکان می‌دهد از درد خود بکاهند. این بازی که «دنیای برفی» نام دارد نوعی بازی واقعیت مجازی است که در آن به فرد خود را در یک سرزمین پوشیده از برف می‌بیند و می‌تواند گلوله‌های برفی را به سمت پنگوئن ها و آدم برفی هایی که می بیند پرتاب کند. به ‌این ‌ترتیب حواس بیمار از درد به بازی معطوف می‌شود. بررسی‌ها نشان داد بیمارانی که از این بازی استفاده کرده اند ند نیازمند داروی مُسکّن کمتری بوده اند.

کمک به کودکان و نوجوانان دارای بیماری‌های مزمن

 پژوهشگران دانشگاه یوتا تحقیقی را منتشر ساختند که نشان می‌داد انجام منظم بازی‌های رایانه‌ای توسط بچه‌های دارای بیماری و اختلالاتی نظیر اوتیسم، افسردگی و پارکینسون سبب افزایش استقامت و روحیه مقاومت آن‌ها در برابر مشکلات ناشی از بیماری می‌شود. دانشمندان بر این باورند که این گونه بازی‌ بر روی سازوکارهای عصبی خاصی تاثیر گذاشته و موجب ایجاد هیجانات مثبت می‌شود. به این ترتیب کودک یا نوجوان درگیر بیماری مزمن بهتر می‌تواند با پیامدهای ناشی از بیماری خود مبارزه کند.

بازی در خدمت درمان

در برخی بیمارستان های دنیا، محلی را برای انجام دادن بازی های رایانه ای در بخش کودکان سرطانی یا کودکان مبتلا به تالاسمی و هموفیلی اختصاص می دهند تا این کودکان ساعت هایی را با این بازی ها سرگرم شوند و درد و ناراحتی بیماری شان را فراموش کنند.

اطمینان به تیم درمانی

کارکنان بسیاری از مراکز درمانی معتقدند که بچه ها با انجام دادن بازی های رایانه ای، پیش از شروع درمان های فیزیکی مانند فیزیوتراپی، بهتر و بیشتر با آنها همکاری می کنند و زودتر هم بهبود می یابند. البته به شرطی که بازی در همان مرکز یا حتی در همان اتاق درمان انجام شود تا بچه بتواند احساس خوشایندی نسبت به کادر درمان پیدا بکند.

تقویت حافظه

تحقیقات حاکی از آن هستند که بازی‌های کامپیوتری کمک زیادی به تقویت حافظه افراد دارند. این تقویت حافظه به خصوص در افرادی قابل رویت است که پا به سن گذاشته‌اند و به دلیل سن بالا از حافظه ضعیف‌تری برخوردار اند.

 

کاهش استرس و افسردگی

دامنه فواید بازی‌های رایانه‌ای تنها به کودکان و نوجوانان محدود نمی‌شود. پژوهشی که در سال 2009 منتشر شد نشان می‌دهد انجام بازی های رایانه ای می‌تواند به افرادی که از مشکلاتی نظیر استرس یا افسردگی رنج می‌برند کمک کند تا بتوانند تا حدی بر این مشکلات غلبه کنند. این پژوهش نشان داد برخی افراد با تیپ شخصیتی A (که معمولاً بسیار فعال هستند) با انجام این بازی ها می توانند فرصتی برای آرامش بیابند و به این ترتیب از میزان استرس آن‌ها کاسته شود.

اجتماعی شدن کودکان:

پروفسور گریفیس، استاد دانشگاه ناتینگهام می گوید: «انجام دادن بازی های رایانه ای مناسب می تواند بچه های خجالتی را از پیله خودشان خارج کند و از آنها، بچه هایی اجتماعی بسازد.» البته به گفته پروفسور گریفیس، اگر بازی های رایانه ای به صورت دسته جمعی انجام شوند، بیشتر و بهتر می توانند روی کودکان تاثیر بگذارند.

مسوولیت پذیری

انجام دادن بازی های رایانه ای به صورت گروهی باعث می شود بچه ها نسبت به یکدیگر احساس مسوولیت کنند و همین حس مسوولیت را هم در آینده شغلی و زندگی خانوادگی شان همراه داشته باشند.

فراگیری زبان

از آنجا که اکثر بازی‌های مطرح کامپیوتری به زبان‌های خارجی هستند که از آن جمله می‌توان به زبان انگلیسی اشاره نمود، این بازی‌ها را می‌توان به عنوان یک ابزار آموزشی برای فراگیری زبان‌های خارجی در نظر گرفت. در واقع بسیاری از طراحان مواد آموزشی مرتبط با زبان‌های خارجی بر این عقیده استوارند که یادگیری زبان زمانی به صورت عمیق اتفاق می‌افتد که زبان آموز در محیطی که به آن زبان تکلم می‌شود حضور داشته باشد.

تفکر انتقادی

یکی از فواید انکار ناپذیر برخی بازی‌های کامپیوتری این است که تفکر انتقادی را در افرادی که مبادرت به انجام این بازی‌ها می‌کنند شکل می‌دهند. به نظر می‌رسد اگر صرفاً همین یک مزیت بازی‌های کامپیوتری را مد نظر قرار دهیم، به انکار ناپذیر بودن تأثیرات بلند مدتی در زندگی افراد کم سن و سال و همچنین بزرگسالان خواهد داشت ایمان خواهیم آورد. در واقع افراد همواره در زندگی اجتماعی خود در شرایط دشوار تصمیم گیری قرار می‌گیرند و این در حالی است که با انجام بازی‌های کامپیوتری مناسب می‌توانند خود را برای این شرایط سخت تصمیم گیری آماده سازند.

 

میهن پرستی

بسیاری از بازی ها براساس داستان ها و افسانه های ملی هستند یا ساختمان های شهر در آنها به نمایش درمی آیند. وقتی که بچه ها خودشان را به جای قهرمان این بازی ها فرض می کنند و با جنگیدن از کشور و شهرشان دفاع می کنند، حس اعتماد به نفسشان بالا می رود که این افزایش اعتمادبه نفس و میهن پرستی می تواند برای جامعه مفید باشد.

خودکفایی

معمولا بازی های رایانه ای، مرحله به مرحله، سخت تر می شوند و بچه ها هم دوست دارند که مراحل سخت تر را پشت سر بگذارند. همین علاقه باعث می شود که آنها قدرت حل مساله پیدا کنند و بتوانند مسایل و مشکلات سخت زندگی شان را نیز به تنهایی حل کنند.

تقویت توان بینایی

پدر و مادرها معمولاً به فرزندان خود می‌گویند نشستن در برابر تلویزیون منجر به کاهش قدرت بینایی می‌شود.   دانشمندان دانشگاه مک¬ مستر کانادا اما به نتیجه‌ای شگفت‌انگیز دست یافتند. افرادی که دچار بیماری آب‌مروارید هستند می‌توانند با انجام بازی‌هایی که در آن کاربر باید به هدف‌هایی مشخص شلیک ‌کند، قدرت بینایی خود را تقویت کنند. این دست از بازی‌ها سرعت بسیار بالایی دارد و نیازمند تمرکز زیاد هستند و به این ترتیب فرد باید خود را برای دیدن سریع موارد مختلف و تصمیم گیری آنی عادت دهد. این بازی‌ها همچنین موجب تولید هورمون‌های دوپامین و نیز آدرنالین شده که به صورت بالقوه می‌تواند به افزایش توانایی انعطاف‌پذیری مغز کمک کند.

 

تقویت توانایی تصمیم‌گیری

بیشتر بازی‌های رایانه‌ای نیازمند تصمیم‌گیری و واکنش سریع کاربر هستند. دانشمندان عصب شناس دانشگاه روچستر نیویورک به این نتیجه رسیدند که انجام بازی‌های رایانه‌ای سبب تمرین مغز برای تصمیم‌گیری سریع می‌شود. بازی‌هایی نظیر شبیه‌سازی موقعیت‌هایی که باید در آن به سرعت تصمیم گرفت کاربر را عادت می‌دهد تا به سرعت اطلاعات محیطی را بررسی و بلافاصله به آنها واکنش دهد.

   

هماهنگی چشم و دست

هماهنگی بین چشمها و اعضای بدن یکی از مهارتهایی است که همزمان با دیدن صفحۀ نمایش و فرمان مغز به دستها و انگشتان صورت می‏پذیرد و نکتۀ قابل تامل این است که این کار در بازیهای کامپیوتری در حداقل زمان و حداکثر سرعت باید انجام پذیرد.

همچنین این مهارت به این صورت به ما کمک می‏نماید که مثلا همزمان با اینکه شما یک وسیلۀ موسیقی مانند گیتار را می‏نوازید، بتوانید نت مخصوص به آن را نیز بخوانید و با دیدن آن نت، دستان و انگشتان خود را بر روی سیمها به حرکت در آورید و مثال دیگر اینکه همزمان با اینکه شما رانندگی می‏کنید، پیچ رادیو را چرخانده و یا اینکه کار دیگری انجام دهید.

 

مهارتهای اقتصادی

بعضی بازیها به گونه‏ای طراحی شده‏اند که کاربر را مجبور می‏سازند لحظه به لحظه نسبت به جمع آوری پول و یا همان ذخیرۀ مالی جهت صرف در مراحل دیگر تواناتر شده و یاد بگیرد که چطور با یک سکه اضافه‏تر می‏توان یک شهر را خرید و همچنین این نوع بازیها چگونگی صرفه‏جویی و اهمیت آنرا به کاربر آموزش می‏دهند.

این می‏تواند نوعی بازتاب در زندگی واقعی داشته و همانطور که در بازی صرفه‏جویی می‏کرد در زندگی حقیقی نیز حتی یک سکه برایش مفید باشد.

 

کارهای گروهی و مدیریت و رهبری

علیرغم اینکه گفته می‏شود بازیهای رایانه‏ای برخلاف حس اجتماعی شدن و در اجتماع بودن هستند، در بازیهای استراتژیک ما می‏آموزیم که چگونه با همراهان خود همکاری کرده و یا اینکه یک جامعه یا یک شهر و یا یک تمدن را اداره کنیم. در این نوع بازیها می‏آموزیم که وقتی یک نقش به ما داده می‏شود، باید آن نقش را به بهترین نحو انجام داده و هیچ کم و کاستی نگذاریم و تا آن را به پایان نرسانیده، نمی‏توان به مرحله بعد راه یافت. همچنین می‏آموزیم که چگونه مراقب جان و وسایل همراهان خود باشیم. در صورتیکه آنها زخمی شده و یا مهمات ندارند، از جان و مهمات خود به آنها ببخشیم و … که در زندگی واقعی نیز دقیقا همینطور باید عمل کرد.

همچنین در بازیهایی که رهبری و مدیریت وظیفۀ ماست، یاد می‏گیریم که چگونه به زیردستان خود راههای موفقیت را بیاموزیم و وظایف آنها را تنظیم کنیم. همچنین در صورتیکه اشتباهی از آنها سر‏می‏زند راههای انجام بهتر آنرا به آنها گوشزد کنیم.

تقویت ذهن

بازی های زیاد آموزشی ساخته شده اند که صرفا برای یادگیری زبان های مختلف و ریاضی می باشند . به دلیل اینکه در هر مرحله بازی سخت تر و سریعتر پیش می رود ، به فرد کمک می کند ذهن خود را برای یادگیری و پاسخ دهی سریعتر آماده کند.

تقویت روحیه همکاری و نوعدوستی

در بازی های دسته جمعی کامپیوتری ، فرد خود را با محیط وفق می دهد یعنی مجبور می شود از یک سری اصول و قواعد که به سود جمع است پیروی کند . بنابراین روحیه همکاری و نوعدوستی در فرد پرورش داده می شود . ضمن اینکه بسیاری از مهارتهای اجتماعی را در همین گونه بازیها فرا می گیرد.

 

بازیها در دسته بندی های مختلفی طراحی می شوند .فکری ، استراتژی ، ورزشی ، اکشن ، مدیریتی ، مرحله ای ، تاریخی و … هر کدام از این بازیها به طرز قابل توجهی در تفکرات کودک تاثیر می گذارد و اطلاعات خوبی را به فرد منتقل خواهد کرد که در زندگی روزمره و واقعی خود استفاده می کند .

تمام بازیکنان فوتبال برای بالا بردن هوش فوتبالی خود ، بازی ویدئویی فوتبال را انجام می دهند . طبق تحقیقاتی که خود من انجام دادم ، افرادی که بازی درایور پلی استیشن را در کودکی بازی کرده اند رانندگی بهتر و هوشمندانه تری از دیگران دارند .

منابع:

1. مجله کتاب ماه کودک و نوجوان ، فروردین 1383 ،شماره 87، صص 16تا 28

2. کامپیوتر و چگونگی تاثیر آن بر سلامت کودک و نوجوان، جین ام ،هیلی، مترجم حسینی ، عباس، مجله پیوند، اسفند 1384، شماره317، صص34 تا 36

3. تا ثیر استفاده از بازی های کامپیوتری بر یادگیری مهارت ها، ریاحی فارسانی و همکاران ، مجله پژوهش در مدیرت ورزشی و رفتار حرکتی ، پاییز و زمستان 1392، سال سوم، شماره 6 ، صص1 تا 14

4. نگاهی به بازی های کامپیوتری تاریخی، حریری ، مصطفی ، مجله سوره اندیشه ، اردیبهشت 1384، شماره 16، صص58 تا 99

5. دگرگونی متن ادبی در روند تبدیل و ترجمه به بازی کامپیوتری، بیرانوند، شیوا ، کتاب ماه کودک و نوجوان، مهر 1389، شماره 16 ،صص106 تا 110

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی